• Menu

PARK NARODOWY JEZIOR PLITWICKICH

Kiedy w tym roku planowaliśmy zwiedzić Park Narodowy Jezior Plitwickich nie braliśmy pod uwagę tego, że w maju może być tam poniżej 10 stopni i non stop padać! Na szczęście, byłam w tym parku kilka lat temu dzięki Rodzicom którzy starali się od maleńkości pokazywać mi piękno świata. I właśnie kilka zdjęć z tej podróży dzisiaj Wam pokażę…

Już kilka lat temu, Park Narodowy Jezior Plitwickich był jedną z najdroższych atrakcji Chorwacji. Dziś bilety wstępu kosztują 250kn (poza sezonem 100kn) i warto kupić je on-line. Dlaczego? Otóż, nie tak dawno zarząd parku wprowadził ograniczenia w ruchu turystycznym i w szczycie sezonu może zwyczajnie zabraknąć dla Was miejsca.

Malowniczo usytuowana dolina z turkusowymi jeziorami, krystalicznie czystą wodą i pływającymi w niej rybami posiadająca liczne wodospady – właśnie tak pamiętam Jeziora Plitwickie. Na odwiedziny parku poświęciliśmy cały dzień – ani przez moment nie żałując, że nie ma nas teraz na plaży. Jeziora Plitwickie to prawdziwy cud natury. Zachwyca tu zieleń roślin i przejrzystość wody, a największy z wodospadów robi prawdziwe „wow”.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy w raczej późnych godzinach porannych, około 10:00. Kiedy patrzę na to z perspektywy czasu uważam, że lepiej było wstać rano i zwiedzać park w mniejszym tłoku. Ale było jak było… Koło południa zjechały się tu dziesiątki autokarów wypchanych turystami z całego świata. Ludzi było pełno i czasami zamiast patrzeć na wodospady przeciskaliśmy się przez tłum. Taki urok popularnych miejsc. Mimo to chłonęliśmy atmosferę tego wyjątkowego miejsca. Do parku weszliśmy wejściem oznaczonym numerem 1, dzięki czemu w dość krótkim czasie dotarliśmy do najbardziej popularnych miejsc. Wejście 2-gie jest nieco bardziej oddalone i zmęczeni słońcem moglibyśmy wykazać się mniejszym entuzjazmem w obliczu piękna otaczającej nas natury.

Na terenie Parku Narodowego stworzono wiele szlaków. Część z nich zakłada przejazd kolejką, czy przepłynięcie stateczkiem, inne są w całości piesze. Wybór szlaku jest bardzo istotny. Można przejść jedynie małą pętlę, przy której znajdują się jedynie znane z pocztówek miejsca lub zagłębić się bardziej w to miejsce idąc w całodzienną i wielokilometrową wędrówkę. Wybrana przez nas trasa pokrywa się dziś z wariantem C wycieczki po Jeziorach Plitwickich – jest ona pełna pięknych miejsc widziany zarówno z perspektywy wody, jak i od góry. Trasa nie wymaga specjalnej kondycji, ale zajmuje około 5-6 godzin, wliczając w to setki wykonywanych przez nas zdjęć.

Od strony praktycznej – kiedy wybierzecie już wariant drogi i numer wejścia pamiętajcie, by poruszać się po Parku jedynie wyznaczonymi szlakami. Zejście z nich może skończyć się tragicznie. Ponadto pamiętajcie o spakowaniu picia i prowiantu – na terenie parku Jezior Plitwickich trudno o sklep, czy straganik. Jeżeli wybieracie się do Parku latem koniecznie zabierzcie ze sobą nakrycie głowy – upał potrafi nieźle doskwierać. Ważne są także wygodne buty – ja preferuję trampki (uwaga na poruszanie się w klapkach – kamienie po których przyjdzie Wam chodzić bywają naprawdę bardzo śliskie).

Park Narodowy Jezior Plitwickich to na pewno jedno z miejsc w moim zestawieniu TOP 3 w Chorwacji. Kontrast przejrzystej wody spływającej w dół kaskadami z zielenią roślinności robi ogromne wrażenie. Po prostu musicie tu przyjechać, a przecież z Polski to tylko kilka godzin drogi…

error: Content is protected !!